A zene mindenhogy szép,
A zenétől bármikor vidám az ember;
Zenél a Föld és az Ég.”
Részlet a Duruzsol az Erdő című musicalből.
A zene világában használt megnevezés sem véletlen: együttes. Ez a kijelentés mondhatni mindent lefed. Tulajdonképpen úgyis írhatnánk, hogy együtt-test, hiszen minden szempontból, és a velejéig ható együttműködést, ún. közösségteremtést rejt magában ez a kifejezés. Ennek megfelelően a csapatépítés helyett akár nyugodtan beszélhetnénk közösségépítésről, hiszen minden, ami keresztül áramlik rajtunk kifejti hatását embertársainkra, tehát közösségünkre.
Közös nyelvet beszélni nehéz, és megtalálni az embertársainkhoz vezető utat talán még annál is nehezebb. Gyakran előfordul, hogy nem tudunk mibe kapaszkodni vagy mire támaszkodni, amikor konfliktus vagy problémamegoldó helyzetbe kerülünk. A művészetek, és talán leginkább a zene művészete képes azonban hidat alkotni az ehhez fogható helyzet-jelenségek során ember és ember között. A kreatív és személyre szabott zenés közösség-, illetve csapatépítés egyik legfontosabb szikrája az egyén önmagának megtalálása a közösség ritmikus életében.
Minél inkább képessé válunk arra, hogy megéljük az élő zene kifejeződésének ritmusba, dallamba és harmóniába ágyazott hatását, úgy annál inkább válhatunk kiegyensúlyozott tagjává választott közösségünknek.
„A zene lélekgyógyító hatásként vesz körül bennünket.” (Szókratész)
Tulajdonképpen mindenki számára felismerhető a fent említett gondolat lényege, és talán bizton állítható, hogy valamennyien szeretnénk részesülni eme lélekemelő hatásból.
Mégis hogyan, miként lehet dalt szerezni, zenélni, alkotni, énekelni és dalolni, s mindezt együtt, tehát közösen, csapatban, játékosan, humorosan, de művésziesen?
Íme néhány gondolat a programról:
A ritmus áthatja életünket és tulajdonképpen maghatározza egész működésünket.
A hang létezésünk és szociális kapcsolataink természetes és nélkülözhetetlen velejárója. Az emberi kapcsolatok során előforduló együttműködés milyensége, mondhatni harmonikussága megmutatkozik életünk légzés-mechanizmusában; egészen egyszerűen a saját ki- és belégzésünk egyenletes és ritmikus váltakozásában.
Ugyanúgy ahogy az egyén, egy csoportosulás esetében is beszélhetünk ki-, és belégzésről, és mindennek megvan a saját fontossága és szerepe az életben. Nevezhetjük csoportlégzésnek, vagy akár együttlélegzésnek is a szóban forgó jelenséget.
A légzésünk kiegyensúlyozottságában például felismerhető az egymásra történő hangolódás, tehát az együttlélegzés minősége.
A légzés harmonikussága egyértelműen képes kifejeződni a beszédben, az éneklésben, az egymásra történő odafigyelésben, a koncentrálásban, az együttérzésben, a türelemben, és nem utolsósorban a gondolkodásban.
A ritmus és a hang egymásra történő hatásában rálelhetünk a zene varázslatos világára, arra az életszférára, amelyről egyértelműen elmondható, hogy lelket melengető és gyógyító.
A zenélés és az éneklés felszabadulttá és kiegyensúlyozottá tehet bennünket. Általa jóval érzékenyebbé és befogadóbbakká formálódhatunk, és nem utolsósorban akár többet megtudhatunk a világról, az embertársainkról és önmagunkról az együttzenélés útján haladva.
A kiegyensúlyozottság segíthet rátalálni egy olyan belső tempóra és harmóniára, amely utat mutathat embertársainkhoz az egymásra történő hangolódás vonatkozásában. Ezen az úton haladva a zene művészi megnyilvánulásának ritmikus lüktetése segíthet az együtt-lüktetés, az együtt-rezdülés közösségteremtő hatásának létrehozásában.
A ki- és belégzés, mint életjelenség ritmikus váltakozásának hatásával élve építkezik a program a személyre szabott, tehát emberközpontú művészies pedagógiai szemlélet alkalmazásával.
Az egymásra épülő zenei, tematikus és játékosan humoros feladatok mindenkit megszólítanak, és egyáltalán nem kívánnak zenei előtanulmányokat a résztvevőktől.
A zenében leggyakrabban előforduló érzékek megnyilvánulásának bemutatását játékos és humoros gyakorlatok varázsolják érthetőbbé; ennek megfelelően emelve és támogatva valamennyi résztvevő önbizalmát és bátorságát, amelynek eredményeként közösen, együttes módon jutunk mindinkább közelebb az egységes és harmonikus csapat megteremtéséhez.
A zenei ritmusok és melódiák megismerése és elsajátítása sajátos és egyedi pedagógiai módszerek alapján történik.
A zenei témakörök művészi színvonalú bemutatása törekszik hidat alkotni a résztvevő, és a programot vezető személyek között az emberséges egymásra hangolódás tekintetében.
Az emberi beszéd, mint hangkeltés forma, könnyedén képes megmutatni a ritmus és a hang egymáshoz fűződő kapcsolatát. Ennek a felismerésnek, és a személyiség központú játék-helyzeteknek köszönhetően képessé válhatunk a zene lágyan, ugyanakkor dinamikusan sodródó lüktetéséből adódó egymásra történő hangolódásra.
A művésziesen és szisztematikusan vezetett dalszövegírás kreatív, mondhatni gondolati szintre emeli a játékosan felvezetett zenei mozgásokat és dallamokat, tehát a ki- és belégzésre épülő zenei programot.
A zenés közösség-, illetve csapatépítés talán legizgalmasabb fázisa a résztvevők által közösen alkotott dalszöveg megzenésítése, amely valós betekintést nyújt a zeneszerzés izgalmas és varázslatos világába.
A teljes dal megszületését követően a kompozíció közös megtanulásának, eljátszásának, majd rögzítésének bensőséges mozzanatai formálják együttes közösséggé a csapatot.
A program egészéről szakavatott fotós, illetve operatőr készít fotókat, valamint a folyamat egészét összegző dokumentum jellegű kisfilmet.
A program vezető-alkotója:
Mindnyájan a hangok világában élünk. Hangok és ritmusok vesznek körül bennünket, és a természet ritmikus-ciklikussága lénységünk kiegyensúlyozott működésének meghatározója.
A természet elementáris erővel „mesél” szépségről, harmóniáról, nyugalomról, feltöltődésről, megérkezésről, a pillanat megéléséről és nem utolsósorban önmagunk megtalálásának lehetőségéről, az útról, amelyen sokszor a hangok vezetnek bennünket.
A zene képes közel vinni egész valónkat a természethez, hiszen minden hang egy belső sugallat vagy egy akarati megnyilvánulás hatására születik. Függetlenül attól, hogy a természet ereje vagy az emberi szándék-akart működik mögötte.
A zene alapjaiban megmutatkozik légzésünk ciklikusságában, szívdobogásunk lüktetésében, érverésünk dinamikájában, lépteink dobogásában, beszédünk mechanizmusában, és tulajdonképpen a végtelenségig sorolhatnánk a végeláthatatlan hangkeltés-lehetőségek kimeríthetetlen tárházát. Hiszen a zene ott van mindannyiunkban, és pont ezért fontos felismernünk a tényt, hogy a zene mindannyiunké.
Mindenki számára adott a lehetőség, hogy megtalálhassa a „saját hangját vagy akár hangszerét” a zenében, legyen szó ritmusról, dallamról vagy éppen harmóniáról.
A zene képes „utat”, illetve „hidat” építeni ember és ember között, mert a zene valódi ereje a gondviselés igaz szándékában születik. Az igaz szándék felismerése megmutatkozik az alázatos hozzáállásban, tehát azokban a pillanatokban, amikor érezzük, hogy a zene átáramlik rajtunk, és „megérinti” egész lénységünket. Ezek a pillanatok az együttzenélés közös, mondhatni együttes szívdobbanásai.
Valamennyi közösségépítés és pedagógiai megnyilvánulás során az általam kidolgozott személyre szabott, egyedi, mondhatni művészies nevelő-pedagógiai módszer alapján törekszem keresni azokat a pillanatokat, amelyek a zene lüktető nyelvezetén keresztül kívánnak áramlani a világban.
A program további alkotó munkatársai: tanítványaim és zenésztársaim Kaló Kristóf, Józsa Kristóf és Polonyi-Gyuricza Krisztián (operatőr és fotós), akiknek rendkívüli sokoldalúsága, improvizációs készsége, kreatív és csapatszellemű gondolkodása, emberséges és alázatos hozzáállása, valamint nem utolsósorban humoros és játékos megnyilvánulása segítik, emelik és viszik előre valamennyi csapatmunka, a Zenés Csapatépítés egészét.
Életképek a program munkatársairól:
Legutóbbi munkánkról:
Íme néhány varázslatos pillanat-kép a legutóbbi munkánkról - a teljesség igénye nélkül -, amelyek a Hire-One Személyzeti Tanácsadó Kft zenés csapatépítő programja alkalmából készültek:
A program iránt érdeklődni a következő elérhetőségeken lehet:
+36/20 564-9299
Üdvözlettel:
Józsa Tamás (Jt)